Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

Υποστήριξη Οικογενειών 10ου Δημοτικού Σχολείου Ελευσίνας

Αγαπητοί γονείς,

σας κάνουμε γνωστό, ότι για οποιαδήποτε βοήθεια ή υποστήριξη χρειαστείτε για τα παιδιά σας, μπορείτε να απευθύνεστε  στην Ψυχολόγο και την Κοινωνική Λειτουργό του σχολείου μας, κ. Ντερμπεντέρη Ελευθερία, Ψυχολόγος- Ειδική Παιδαγωγός και κ. Περρή Μαριάντζελα, Κοινωνική Λειτουργός.

http://2lyk-elefs.att.sch.gr/autosch/joomla15/images/stories/2019-20/menoumespitisyndedemenoi--psichologiki-stirixi-gia-oikogeneies.pdf

Επικοινωνήστε σχετικά με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα της τάξης του παιδιού σας. 

Ακολουθεί κείμενο με συμβουλές στήριξης προς τους γονείς των μαθητών.

Αγαπητοί γονείς,

Τον τελευταίο καιρό η πραγματικότητα όλων έχει αλλάξει και πρώτοι εσείς καλείστε να ανταπεξέλθετε στις αλλαγές αυτές. Στο πρόσταγμα «Μένουμε Σπίτι», μαζί με τις αντοχές της κοινωνίας και των θεσμών, δοκιμάζονται και οι αντοχές όλων των πολιτών, κάθε ηλικίας. Οι γονείς θα χρειαστεί να οργανώσουν μια πρωτόγνωρη καθημερινότητα, να διαχειριστούν τα δικά τους άγχη και έγνοιες και να μπορέσουν να επεξεργαστούν τα συναισθήματα που διακινούνται στα παιδιά.

Δε χρειάζεται να πιέζουμε τα παιδιά να μιλήσουν, ωστόσο, όταν το επιθυμούν θα πρέπει να είμαστε διαθέσιμοι, να μην είμαστε διστακτικοί και να υπάρχει το κατάλληλο πλαίσιο όπου θα μπορούν με άνεση να θέσουν τα ερωτήματά τους.

Χρειάζεται να δώσουμε αξία στις σκέψεις, τα ερωτήματα και τις ανησυχίες των παιδιών.

Η οποιαδήποτε ενημέρωση πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το γλωσσικό και αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού και να χρησιμοποιούμε έννοιες που μπορούν να κατανοήσουν τα παιδιά, αλλά προπαντός με ειλικρίνεια στις απαντήσεις μας.

Μπορεί να χρειαστεί να επαναληφθούν πολλές φορές οι ίδιες πληροφορίες, διότι μπορεί να είναι δύσκολο να γίνουν αντιληπτές ή αποδεκτές από τα παιδιά. Επιπλέον, αυτό μπορεί να αποτελεί έναν τρόπο με τον οποίο ζητούν καθησυχασμό.

Για τα μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, εφόσον επιθυμούν να αναζητήσουν μόνα τους πληροφορίες, χρειάζεται να τους καθοδηγούμε να το κάνουν από αξιόπιστες πηγές (π.χ. Π.Ο.Υ., Ε.Ο.Δ.Υ.).

Αποφύγετε τις μη ρεαλιστικές υποσχέσεις. Τα παιδιά μπορούν να ενημερωθούν ότι είναι ασφαλή στο σπίτι, όμως δεν μπορούμε να υποσχεθούμε ότι δεν θα υπάρξει κρούσμα στην περιοχή.

Διαψεύδουμε φήμες και μύθους και βοηθούμε να ξεχωρίσουν αυτό που συμβαίνει από αυτό που φαντάζονται ή φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί.

Διατηρείστε κατά το δυνατόν την καθημερινή τους ρουτίνα. Τα παιδιά χρειάζονται πρόγραμμα, συνέπεια και κανόνες. Θα είναι μια μεγάλη ανακούφιση για αυτά να έχουν την αίσθηση μιας προβλέψιμης ημέρας και να γνωρίζουν πότε πρέπει να δουλεύουν και πότε να παίζουν. Για παιδιά 10 ετών ή μεγαλύτερα, ζητείστε από το ίδιο το παιδί να σχεδιάσει το πρόγραμμά του. Συζητείστε και συναποφασίστε για τη διαμόρφωσή του, αφού πρώτα εξηγήσετε τι είναι σημαντικό να περιλαμβάνει και για ποιους λόγους. Δώστε τους την αίσθηση του ελέγχου στην καθημερινότητά τους.

Με τους έφηβους και τη χρήση τεχνολογίας, αφήστε λίγο περιθώριο, αλλά όχι απεριόριστη χρήση. Εξηγείστε τους ότι κατανοείτε την πληθώρα ελεύθερου χρόνου και συζητήστε μαζί τους για τις ώρες χρήσης τεχνολογικών μέσων ή εναλλακτικές δραστηριότητες που θα τους ευχαριστούσαν.

Λειτουργήστε σαν πρότυπο. Διατηρήστε το πρόγραμμά σας, κοιμηθείτε καλά, ασκηθείτε και διατηρήστε μια υγιεινή διατροφή. Συνδεθείτε με τους φίλους και τα μέλη της οικογένειάς σας. Φροντίστε τον εαυτό σας και την ψυχική σας υγεία. Βρείτε χρόνο για χαλάρωση και βάλτε στην καθημερινότητά σας δραστηριότητες που απολαμβάνετε. Αποφύγετε την επανειλημμένη παρακολούθηση ειδήσεων, συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Προσπαθήστε να διαχειριστείτε το άγχος σας και την ανησυχία σας στο δικό σας χρόνο. Όταν οι γονείς και οι φροντιστές ασχολούνται με το θέμα της πανδημίας ήρεμα και με σιγουριά, μπορούν να παρέχουν καλύτερη ψυχολογική υποστήριξη στα παιδιά τους και να καθησυχάσουν τις ανησυχίες τους.

Χρειάζεται προσοχή στις αντιδράσεις και στη διαχείριση του άγχους, διότι τα παιδιά παρατηρούν πώς αντιδρούν οι ενήλικες στις εξελίξεις, ενώ ταυτόχρονα ακούνε τις συζητήσεις των γονέων και των ενηλίκων μεταξύ τους.

Προσπαθήστε να εστιάσετε την προσοχή σας στο «εδώ και τώρα» και να απομακρύνετε τον εαυτό σας από σκέψεις και συναισθήματα που σχετίζονται με το απώτερο μέλλον.

Κάντε ένα διάλειμμα από τον καταιγισμό ειδήσεων που δέχεστε.

Αποσπάστε την προσοχή σας κάνοντας πράγματα που σας χαλαρώνουν και σας διασκεδάζουν. Για παράδειγμα, επικοινωνήστε με οικεία πρόσωπα, δείτε μια σειρά ή μια ταινία που σας κινεί το ενδιαφέρον, διαβάστε κάποιο βιβλίο, βγείτε να περπατήσετε λίγο.

Έχετε υπόψη σας, τόσο για τον εαυτό σας, όσο και για τα παιδιά σας, ότι τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη απειλή, μπορεί να προκαλέσουν τα παρακάτω:

Φόβο και άγχος. Είναι πολύ σύνηθες να υπάρχει ανησυχία και φόβος για τους ίδιους τους εαυτούς μας ή τα αγαπημένα μας πρόσωπα για πιθανή εκδήλωση της ασθένειας και πιθανή μετάδοσή της. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να εμφανίσουν προβλήματα στον ύπνο ή ακόμα και στην εκτέλεση καθημερινών εργασιών.

Θλίψη και ανία. Η διακοπή της εργασίας και των δραστηριοτήτων που δίνουν νόημα στη ζωή του καθενός μας και η μειωμένη επαφή με άλλα άτομα διαταράσσουν την καθημερινότητά μας, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη διάθεση και έντονη πλήξη.

Θυμό κι εκνευρισμό. Η απομόνωση και η καραντίνα, η δική μας ή των αγαπημένων μας προσώπων, καθώς και η σταδιακή διακοπή της λειτουργίας των καταστημάτων και των χώρων αναψυχής, μπορεί να οδηγήσουν σε μια αίσθηση περιορισμού της προσωπικής ελευθερίας, με αποτέλεσμα να νιώθουμε αυξημένη ένταση κι εκνευρισμό.

Είναι λοιπόν ανάγκη αυτή η έξαρση των συναισθημάτων να βρει διεξόδους εκτόνωσης. Τα παιδιά πρέπει να εμπλέκονται σε δραστηριότητες που δημιουργούν συναισθηματική αποφόρτιση:

  • Κινητικό παιχνίδι (γυμναστική, ασκήσεις εδάφους, κουτσό, παιχνίδια με μπαλόνια, μουσικές καρέκλες, αγαλματάκια κλπ)
     
  • Συναισθηματικό παιχνίδι (κούκλες, κουκλοθέατρο, παιχνίδια μίμησης, παντομίμα, ζωγραφική, μάσκες, κολλάζ, πλαστελίνη κλπ)
     
  • Κοινωνικό παιχνίδι (μονόπολη, τάβλι, σκάκι, παιχνίδια με χαρτιά κλπ)
     
  • Γνωστικό παιχνίδι (ερωτήσεις, έλεγχος γνώσεων, ιστορίες μυστηρίου, παιχνίδι «όνομα, ζώο, πράγμα», παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού κλπ)
     
  • Μαγειρική με τα παιδιά
     
  • Αφήγηση και δημιουργία παραμυθιών, ποιημάτων, θεατρικά δρώμενα με κοστούμια και σκηνικά
     
  • Μουσική (μουσικά όργανα, τραγούδι και χορός)

Μην ξεχνάτε να κάνετε μαζί με τα παιδιά δραστηριότητες που σας αρέσουν και σας βοηθούν να αισθανθείτε καλά, όλοι μαζί, ως οικογένεια. Αυτό συμβάλλει σημαντικά στο να αισθάνονται πιο ήρεμα και ασφαλή.

Μην ξεχνάτε να χρησιμοποιήσετε τον ελεύθερο χρόνο που σας δόθηκε με τα παιδιά σας (και που πάντα σας έλειπε) προς όφελος των παιδιών και της οικογένειάς σας.

Σε περιπτώσεις που αντιλαμβάνεστε ότι η ανησυχία, είτε η δική σας, είτε του παιδιού, δεν υποχωρεί, αλλά αντιθέτως μεγαλώνει και γίνεται εμπόδιο στην καθημερινότητα σας/του, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την ψυχολόγο, Ντερμπεντέρη Ελευθερία και την κοινωνική λειτουργό του σχολείου, Περρή Μαριάντζελα στο παρακάτω email:

edeay.el.m.a@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου